måndag, december 11, 2006

Måndag kväll

Från balkongerna på andra sidan lyser elslingorna. Måndag kväll i Huddinge. Äntligen har rondellen här i radhusområdet, den vid Statoil, fått en rondellhund. Det känns fint. Som att vi äntligen är inkluderade i nåt större, ett sammanhang. Vid gångvägen ner mot pendeltådet står det också en hund, på en liten gräsplätt där två gångvägar möts. Är det också en rondell hund?

Jag laddar in bassortimentet i min nya i-pod. Den gamla blev stulen - i riksdagshuset. Först snor dom vår a-kassa och sedan din i-pod, sa nån.

Medan skivorna laddas in i i-tunes läser jag Guardian om Irak, vad annars? Ny amerikansk rapport om korruptionen. Den kostar landet fyra miljarder dollar om året. Ett hot på samma nivå som våldet, säger en person. Och amerikanarna är inte oskyldiga. Hos dom rinner också Iraks pengar rakt ner i stora innerfickor. Annan rapport avslöjar hur Halliburton och andra skott sig med rena luftkostnaderna. Ser vi kanske Irak på fel sätt? Det är inte bara uppror mot ockupation och inbördeskrig. I själva verket är det kanske Thomas Hobbes gamla mardröm (sent 1600-tal) om naturtillståndet: det totala sammanbrottet där varken stat eller något samhällskontrakt finns - ett allas krig mot alla - som nu realiseras. Är Hobbes väldiga bok "Leviathan" en manual till Irak?

Det känns futtigt att välja årets tre bästa böcker, men jag skickade in mina val till Expressens årliga julklappslistor för någon dag sedan. Det blev:
Nina Bouraoui: MIna onda tankar
Kjell Johansson: Rummet under golvet
och
Nadeem Aslam: Kartor för vilsna älskande
Verkar det okej eller har ni bättre idéer om årets bästa?

Jo, en sak till innan jag släcker ner. På torsdag (12.00 - 13.30) är det bra seminarium på ABF. Då är Jan Zielonka där och pratar om sin bok "Europe as Empire". Intressant sak. Han menar att EU är på väg mot ett "nymedeltida imperium". Hm. Ska läsa boken i morgon och ställa frågor på seminariet. Jag känner mig rätt skeptisk, har läst lite, men han är solklart intressant, tvingar en att tänka annorlunda.