måndag, december 04, 2006

Slut börjar nu

På omslaget till nya tidskriften Slut pekar Katarina Taikon med hela handen. Det är sommaren 1967. Hon leder en medborgarrättsrörelse för zigenarnas mänskliga rättigheter i det vita socialdemokratiska Sverige.

Jag var nio år. Minns böckerna om Katitzi som lästes i radion och mitt klassrum i Huddinge. Har också svaga minnen av Katarina Taikon som arg intensiv röst i tv. Den spräckte föreställningen om det konfliktfria vita Sverige. Den första sprickan jag noterade. Det var viktigt. Har hon nånsin fått cred för det? Lawen Mohtadi har nu åkt till Härjedalen och träffat Katarinas syster Rosa. Hon skriver i Slut.

Rosa berättar: "- Det var s-kongress i Folkets Hus. Vi var där och stack tidningen Zigenaren i handen på folk. Vi ville ge Sträng tidningen. När jag räcker fram den till honom viker han ihop den och knuffar till mig."

Jag tycker omedelbart och spontant om Slut. Den gör intersektionalitet till ett levande politiskt förhållningssätt: ras, genus, klass. Du beställer den på deras hemsida. Bli nyfiken. Kolla in.