söndag, januari 28, 2007

Där Fi brast

Ursäkta. Jag har skött bloggskrivandet dåligt ett tag nu. Ska genast skärpa mig. Nya numret av Arena har tagit all tid. Mer tid än det brukar. Men nu är det på väg till trycket. Ska bara kolla omslaget i morgon. Blir bra nummer. Missa inte Jesús Alcalás come back i stor stil, jag tänker inte avslöja om vad. Ute 13 feb.

Har precis sett andra delen i dokumentären om Fi och tycker den var rätt bra. Mest för att den var så odramatisk. Det som blåstes upp av media blev vardag. Men den bekräftade den misstanke jag hela tiden hade under partiets väg till valnederlaget: att de saknade sakpolitik.

Visst knäcktes mycket entusiasm av mediadrevet. Men det jag ändå tror de föll på var avsaknaden av två eller tre sakpolitiska krav som kunde ge tillbaka energin och samla folk. Nu fanns inte ens ett enda som träffade rätt. Och i dokumentären finns faktiskt inga avsnitt där de diskuterar eller pratar om konkreta sakfrågor - precis som jag uppfattade Fi utifrån.

Egentligen ganska uppmuntrande att medborgarna vill ha sakfrågor inte bara attityd eller ideologisk profil eller pr-firmestajlad kampanjmaskineri. Socialdemokraternas valförlust handlar ju om exakt samma sak: brist på sakfrågor och konkreta reformförslag.

Men Fi har fortfarande ett uppdrag och en plats. Nu finns fyra år att hitta sakpolitiken.