söndag, mars 18, 2007

Ser hon friläget?

Jag lyssnade till Mona Sahlins tal i dag. Nån stor retoriker är hon inte. Men det finns nåt annat som är en enorm kontrast mot både Persson och Reinfeldt – engagemang.
Hennes uppdrag är svårt. Hon måste restaurera partiet, släppa fram nya röster och öppna hela apparaten. Men lika viktigt är att återge socialdemokraterna en politik: konkreta reformer, inte mysiga visioner utan ordentliga precisa förslag på hur livet kan bli bättre.
Jag tror inte det handlar om höger eller vänster, utan att återskapa den klassiska socialdemokratiska styrkan att kunna identifiera vanliga folks problem och sen hitta gemensamma lösningar som ökar den individuella friheten.

Partiet hon tar över är sargat. Men jag tror hon tajmar ett oväntat politiskt guldläge. Högern i hela Västeuropa har sträckt vapen inför välfärdsidén. Ingenstans trummas det om systemskifte. I Sverige säger moderaterna hela tiden att den svenska modellen ska försvaras. Vänstern har helt enkelt vunnit opinionsbildningen om välfärdspolitiken. Ingen som vill riva kan bli vald.
Nu är det alltså läge att sluta ligga på försvar och ta initiativet.
Ingen svensk socialdemokrat har haft bättre läge på 35 år. 1972 var året före oljekrisen. Efter den gick alla progressiva reformister på grund, och har sedan dess spelat försvar. Mona Sahlin har en chans att vända spelet. Ser hon det?

8 Comments:

Anonymous Anonym said...

Är du medveten om att Göran Hägg framhåller Mona Sahlin som en av de bästa retorikerna i politiken? ;)

18 mars, 2007 20:20  
Blogger Unknown said...

Per, menar du på allvar att höger-vänster inte spelar någon större roll i politiken?

Själv tyckte jag att Sahlins tal va bra, förutom en bit. När hon skulle illustrera den "jämförelsestress", som hon menar drabbar unga människor, pekade hon ut Cheap Monday-jeans som en faktor. Dom där jeansen är både snygga och populära och unisex och kostar bara 400 spänn. Det borde en socialdemokrat hylla!

18 mars, 2007 20:30  
Blogger Per Wirtén said...

Klart att höger vänster är helt grundläggande för politiken. Men Mona Sahlin kommer varken gå till höger eller vänster, hon är fast förankrad i partiets huvdfåra som är pragmatisk och grundad i rörelsens historiska erfarenheter. Om SAP "mår bra" som parti och rörelse (vilket det inte gör nu) handlar inte alltid om att gå till höger eller vänster - utan om förmågan att definiera de problem/möjligheter medborgarna upplever och sedan hitta fungerande politiska lösningar, ofta gemensamma lösningar som ökar individens frihet.

19 mars, 2007 13:18  
Blogger Charlotte W said...

"Hon är ingen stor retoriker, men..." säger Per. "Hon är ingen stor tänkare, men..." sade Göran.
Är jag paranoid eller är det så att kvinnliga ledare har en benägenhet att behäftas med den här typen av reservationer? Ni vet det där med förminskning liksom.
Medan det inte är alltför ovanligt att manliga ledare tvärtom förstoras.

19 mars, 2007 16:23  
Blogger Per Wirtén said...

Charlotte, ja den här gången tycker jag du är lite paranoid. Ska jag tillägga att jag inte tycker Göran Persson är nån tänkare? Men för att göra dig mer paranoid kan jag räkna upp en del grejer som jag inte uppskattar med Mona Sahlin. Det finns många men... Men just nu räcker det bra att säga att hon känns som en befrielse. Retoriker eller inte.

19 mars, 2007 18:24  
Blogger Charlotte W said...

Vill du göra mig ännu mer paranoid? Då börjar det bli dags att jag lär mig dra snabbare än min egen skugga...:)
Nä, men det var ett viktigt tillägg tycker jag. GP är ingen större tänkare precis. Men han är kul, i sin uppblåsthet.
F ö tycker jag du har rätt om detta med socialdemokratins friläge. Det är bara att hoppas att Mona & co förmår göra något kreativt & radikalt nu. Frågan är om det går att ta sig ut ur förstelningen? Du är nog mer optimistisk än jag där.

20 mars, 2007 11:37  
Blogger Per Wirtén said...

Man måste se möjligheter. En gång inledde alltid Maria-Pia Boethius sina artiklar med "Vi lever i en fantastisk tid med fantastiska möjligheter". Jag gillar den attityden och hon var en förebild. Nu skriver hon "Vi lever i en tid när alla är lurade". Det gillar jag sämre.

20 mars, 2007 15:49  
Anonymous Anonym said...

Vet inte vad du menar med guldläge - om alla säger sig föra din politik så vad ska du själv gå till val på - jmf liberalism och folkpartiet? Jag har tills nu röstat borgerligt, men valde till följd av arbetsmarknadspolitiken att gå in i S (känns för mig jag mig som komma ur "garderoben") - i en önskan om mittenpolitik. S måste föra en mittpolitik om de ska vinna valet - problemet är att Mp & V driver åt andra hållet och att Fp & C snarast står till höger om M, framförallt C./Per K

20 mars, 2007 21:11  

Skicka en kommentar

<< Home