torsdag, mars 08, 2007

Vill veta mer

Ryssland, var är Ryssland? Såg Rapport i går kväll. Långt inslag om nån fånig utbildning i Moskva där unga kvinnor lär sig förföra män. Vad är det för nyhetsjournalistik? Det bara förstärker stereotypen att ryssar är reaktionära barbarer. När såg jag ett genomarbetat inslag på Rapport om demokratistriderna i samma land? Kan inte minnas nåt.

Att jag tände snett i går beror säkert på att jag läst Amanda Lövkvists enkla men ambitiösa reportagebok om den ryska demokratioppositionen – I väntan på Lenins begravning, utgiven av den liberala utrikespolitiska tankesmedjan Silc. Fokus är på det lilla liberala partiet Jabloko, men hon möter också unga människor från andra partier och rörelser. Putin har tagit strypgrepp på den politiska friheten. Fria val inskränks. Oppositionen trycks bort ur offentligheten, skräms, terras och mördas. Ett kapitel heter "På så sätt tar de friheten ifrån oss i små portioner". Exakt vad boken handlar om.

Det som gör mig upprörd är att jag vet så lite. Svenska nyhetsmedier har lagt Ryssland i selektiv medieskugga. Massor om gasledningar och toppmöten. En hel del svepande omdömen om demokratins krympande arena. Men aldrig den typen av exakta uppgifter eller oppositionella röster som i Amanda Lövkvists bok.

Jag kan tänka på mig själv och Arena. Och jag fattar vad som skulle hänt om vi var en rysk tidning. Det hade varit hot och nedläggning för länge sen. Hög tid att veta mer. Ytliga reportage om udda fenomen är det sista vi behöver från Moskva. Det är inte ryssar som är barbarer, det är ofriheten som är barbarisk.

5 Comments:

Blogger Charlotte W said...

Tv 8 hade Tema:Ryssland för några månader sedan, då sände de flera dokumentärer om post-sovjetisk politik, jätteintressant.
Tyvärr är det alltså så att tv8 framstår som bättre på utrikesbevakning än SVT. Tro mig, jag önskar det vore tvärtom. Men de har utrikesmagasinet Världen i fokus varje vardag och varje månad ett tema de sänder dokumentärer kring... Detta samsas med Berts talkshow & sånt.

09 mars, 2007 09:37  
Anonymous Anonym said...

Hej Per, senaste numret av Forskning & Framsteg har tema Arvet efter Sovjet:
http://www.fof.se/?id=07218

09 mars, 2007 11:32  
Anonymous Anonym said...

Bra inlägg, jag håller med dig. Kanske dags för tema Ryssland i Arena?

10 mars, 2007 10:17  
Blogger Per Wirtén said...

Jag vet, tv8 är bra ibland, men jag har inte den kanalen. Och Arena? Ja, varför inte? Nästa nummer har temablock om Afrikanska unionen och bra artikel om det hotande anfallet mot Iran (de stora förlorarna är den demokratiska oppositionen i Iran). Ska tänka på Arena och Ryssland. Behöver bra skribenter. Några idéer?

10 mars, 2007 18:03  
Anonymous Anonym said...

"Behöver bra skribenter. Några idéer?"

Amanda Lövkvist, förstås.

13 mars, 2007 15:07  

Skicka en kommentar

<< Home