måndag, februari 19, 2007

Så här ser den ut


I månadsskiftet mellan april och maj kommer min nya bok. Så här ser omslaget ut.

Och så här låter baksidestexten:
"Vad är det som fascinerar oss med den ensamme mannen på en öde ö? Vad är det som i århundraden lockat tusentals män att ge sig ut på äventyr i jakt på det äkta och oförstörda?
Anders Svedlund blev 1971 känd för ett ögonblick efter att ha rott från Australien till Madagaskar över Indiska oceanen. Han var föräldralös sedan tio års ålder och hade ett havererat äktenskap bakom sig. Hans roddbåt "Roslagen" blev hans öde ö.
Per Wirtén tecknar här ett personligt porträtt av en ensam man på pilgrimsresa mot sitt ursprungliga jag. "The Crazy Swede" är också berättelsen om fantasierna kring den starke individen som den gestaltats genom odödliga äventyrare från Robinson Crusoe till Thor Heyerdahl. I vår tid bleknar denna individ bort. Han försvinner bortom horisonten."

Och här är ett citat ur boken, som ligger på ena innerfliken:
"Ensamheten var starkast under nätterna. Det var då rädslan smög sig på. De stora vågorna, som ofta kom ensamma och utan förvarning, kunde vara fasansfulla. Båten slogs varje gång undan som av en örfil från en jättegestalt. Den kastades bakåt och vreds minst ett kvarts varv, innan vågen lika hastigt försvann. Det gällde därför att alltid vara på sin vakt för havets ljudskiftningar. Ljudet från annalkande jättevågor var lätt att känna igen. Det öronbedövande braket var mest skräckinjagande när han halvlåg i den trånga akterkajutan, inlindad i sovsäcken och med huvudet på en reprulle med bara några decimeter till kajutans tak. Under honom var tusentals meter av svart mörker. Och runtomkring honom havets ödemarker. En del framrusande vågor beskrev han senare som "fräsande rovdjur". Det var som att sova på en savann där marken alltid rörde sig."

5 Comments:

Anonymous Anonym said...

Eftersom jag inte hittade något sätt att kommentera på Sydsvenskan får jag väl skriva här.

Din artikel om hatet under ytan är nog det löjligaste jag läst någonsin, att påstå att man är rasist för att man kritiserar Noggerkritiken? Skärp dig

Folk blir helt enkelt trötta på idiotiska kampanjer mot en jävla glass!
Och vem vill bli utpekad som kvinnovåldsutövare?
Nej du.. lägg ner

20 februari, 2007 13:52  
Anonymous Anonym said...

Kul att du kommer ut med en ny bok. Verkar vara ett intressant ämne. Liberaler brukar ju kritisera vänstern och feminister för att deras ideologi strider mot darwin eller någon annan biologisk essens, men är der nån ideologi som är naturvidrig så är det ju liberalernas dröm om en "self made man". Människan är ju ett flockdjur.

Är det en roman eller reportage/debatt/essä-bok du har skrivit?

20 februari, 2007 14:27  
Anonymous Anonym said...

Hej!

Låter som en spännade bok.
Läsa vid tillfälle.

Varför är det nästan bara män som har utforskat världen? Vita fläckar
på kartan?

Jag har inget bra svar. Ja tror
att det finns flera faktorer tex: ära och berömmelse. Sätta sig i respekt, mandomsprov. Fly undan problem på hemmaplan, trassliga relationer, dåliga uppväxtvillkor
etc.

Min far arbetade under slutet av 1960-talet på Etnografiska, lärde känna Sven Hedins karavanförare, Georg Söderbom. Jag träffade under ett tillfälle Bengt Danielsson som var chef för Etnografiska - han var ju som bekant med på Kontike flotten.

Jag har forskat lite i S.A. Andrées äventyr till Nordpolen-
och ballonguppstigningar i Sverige.
Det sägs att Alfred Nobel backade upp honom ekonomiskt. Andrée studerade ballonger i Paris och USA.

Slutet av 1800-talet var intensiv period när världen skulle upptäckas av den vite mannen. Norrmännen var på hugget.

En av Andrées ballonguppstigningar ägde rum från Göteborg, den 27 november 1884 ca kl 11.45.
Vindarna förde ballongen Svea denna november dag till Gotland
av alla platser, byn Fröjel.

Det var skymning ca kl 17.
Bonden Per "Kusa-Per" Pettersson är på väg till korna i ladugården. Han ser något komma över träd-topparna, något som han aldrig hade sett förut.

Ropar in mot huset.

- Mor, mor jag tror att det är frälsaren som ha kommit.

Mor och två söner rusar ut på grårdsplanen.

Denna historia har blivt en legend i Fröjelbyn. Ett by som jag har starka rötter till.

Hälsningar
Rustan Rydman
Stockholm

21 februari, 2007 12:46  
Anonymous Anonym said...

Du har skrivt väldigt mycket om Carl Bildt på sista tiden. Jag undrar bara en sak: hatar du människor som äger aktier?

23 februari, 2007 13:31  
Blogger Per Wirtén said...

Rustan, tack för fin text. Och jag tror du har rätt om manligheten. Min bok handlar ganska mycket om det.
Och när det gäller Carl Bildt herr anonym så hatar jag inte Carl Bildt och inte aktieägare heller. Jag tycker bara han är rätt obegåvad och infernaliskt överskattad som politisk tänkare. Aktier? Ja, det har jag själv ägt. I varje fall några få. Tvingades sälja dom. Behövde pengarna för att kunna betala mat och boende.

26 februari, 2007 15:47  

Skicka en kommentar

<< Home