tisdag, januari 30, 2007

Juveler? Välkommen in.

Vid passkontrollen på flygplatser undviker jag kön med många sydasiater eller afrikaner. Eftersom jag vet att gränskontrollen kommer ägna dom en himla tid med frågor och kontroller. Det är Europas rasistiskt präglade mursystem. En liten detalj - synlig för alla.

För någon vecka sedan läste jag Gary Younges kolumn i the Guardian. Den här gången om just den där punkten vid muren. Younge är svart och fastnar ofta, trots att han är både väletablerad, journalist och säkert snygg. Han hade läst en rapport från brittiska inrikesministeriet om hur de buttra tjänstemännen i blått jobbar, vilka kriterier de använder för beslut att stoppa en resenär för extra frågor och kanske i slutändan säga: "Nej, du fär vända hem igen".
Den vill jag läsa, tänkte jag. Och tankade ner den från Home Office hemsida.

Gränskontrollörerna har kunskap och formella regler. Men mycket handlar om intuition och ett "sjätte sinne", berättar de i rapporten. De jagar fattiga. Men klass och ras glider samman vid muren.

Grönt för "snart well-dressed businessmen" och "American ladies who´ve got loades of jewellery on".
Rött om man ser "very impoverished" ut. Eller om man har vita stilettskor och kort kjol - kanske prostituerad. Då blir man stoppad för närmare undersökning. Andra i riskzonen är unga människor utan yrkesutbildning med låginkomstjobb.
Men, säger en officerare. En del trashankar är ju faktiskt välutbildade, t ex professorer.

Formellt ska ras eller etnicitet inte ha betydelse. Men undersökningen är avslöjande. För en svart person är risken att stoppas 17 gånger högre än för en vit från norra halvklotet. Ja, säger systemet, men länder med svarta invånare är ofta fattigare.
Vad händer då om man kollar svarta från rika länder? För en ickevit kanadensare är risken att stoppas 14 gånger högre än för en vit kanadensare, även efter justering för socio-ekomiskt läge.

Nästan 60 procent av de som stoppas skickas tillbaka. Ungefär lika för olika kategorier. Orsakerna är ganska luddiga: "oklara avsikter" och "ekonomiska förhållanden" (läs: fattig).

Jag undrar hur en undersökning på Arlanda skulle se ut. Säkert samma mönster. Det är Fästning Europa på mikronivå, vid själva gränsen.

Gary Younge skriver: "So the man most likely to steal your pension walks through without a word, while the one most likely to flip your burger or clean your house hugs the bottom of trains because legitimate means of entry are barred. So much for global citizenship."

4 Comments:

Anonymous Anonym said...

Förlåt en naiv fråga, men jag förstår inte riktigt varför fattiga människor ska stoppas vid passkontrollen. Har man pass är det väl bara att gå igenom, såvida man inte behöver visum? Jag har inte flugit på länge så jag vet inte riktigt hur det fungerar nu för tiden, men uppehållstillstånd och medborgarskap är väl en helt annan sak än att få komma ombord på ett plan...?

30 januari, 2007 16:14  
Anonymous Anonym said...

...följaktligen borde vi alltså kunna skapa ett mer harmoniskt samhälle med större rörlighet om vi ser till att dagens kontrollanter får sparken! men var placerar vi dem i hackordningen mellan "very impoverished" och "snart (sic?) well-dressed businessmen"? mig veterligen rekryterar inte brittiska tullverket på eton och oxford.

och när det kommer till gary younge: jo, han ser bra ut men verkar lite plufsig. som krönikör är han ok (lite ojämn) men hans reportageserie från usa var desto bättre.

30 januari, 2007 18:00  
Blogger Per Wirtén said...

Alexander, miss i min text. De som undersökningen gäller är människor som kommer från utomeuropeiska länder. Där man alltså behöver pass. I vissa fall visum. Slutsatsen är naturligtvis att det varken räcker med pass eller visum. Du kan ändå nekas inträde, eller stoppas för en mer ingående utfrågning, om du har fel hudfärg, kommer från fel land, är för fattig eller bedöms vilja stanna kvar i UK och inte åka hem när visumet går ut.

30 januari, 2007 23:20  
Anonymous Anonym said...

Som EU-medborgare är det väl ganska självklart att du ställer dig i den kön, eller? Att från det faktum att fler frågor ställs till icke EU-medborgare dra slutsatsen att det beror på rasism är aningen drastiskt.

När jag flyger till Europa med min familj går vi i kön för icke EU-medborgare, eftersom min fru är Amerikan men jag och mina barn är Svenska medborgare. Vi blir också tillfrågade hur länge vi tänker stanna, var vi ska bo, om vi har returbiljett etc.

Vi har avtal inom EU som gör det smidigare för oss än för icke EU-medborgare att resa. Vietnam, Niger, och Kanada är inte med i EU än...
Knappast en "rasistisk mur"....

Hur många av dom 60% du nämner som skickas tillbaka hade giltiga visa? Har du någon siffra på det? Den lilla detaljen har ju en viss betydelse...

07 februari, 2007 23:23  

Skicka en kommentar

<< Home