onsdag, maj 23, 2007

The Crazy Swede

Erik Tängerstad är historiker vid högskolan i Visby. Men undervisar på distans eftersom han bor i Baskien. Vi har träffats då och då och haft kontakt med varandra flera år. Nu senast läste jag hans superba förord till nyutgåvan av Frantz Fanons klassiker "Jordens fördömda".
När min bok "The Crazy Swede" kom ut upptäckte Erik att vi hade en person gemensamt: Roddar-Anders eller Anders Svedlund. Den underliga och tragiska person min bok handlar om. Eriks pappa var sjömanspräst i Lima och Anders Svedlund bodde där under några månader före den sista oceanrodden, den över Stilla havet. Erik var tonåring och blev naturligtvis fascinerad. Vem blev inte det?
Han har sedan funderat över vem Anders var och vad han egentligen representerade, varför hans öde berörde så djupt. Efter att ha läst min bok skrev han ett långt mail som verkligen är läsvärt. Och sedan utväxlade vi några mail med varandra. Du kan läsa dom här.
Det här är väl mest för er som läst min bok. Om du inte gjort det kan du beställa den direkt från mig till juste pris.

3 Comments:

Anonymous Anonym said...

Men är det inte bara begreppet individ som i så fall försvinner? Jag ser inte riktigt att synen på människan och hennes plats i världen verkligen håller på att förändras så fundamentalt. När jag läser din bok blir jag osäker på om det faktiskt är något som händer alls? Jag är iaf inte helt övertygad...

24 maj, 2007 10:34  
Blogger Per Wirtén said...

Niklas, jag tror faktiskt att nåt helt fundamentalt håller på att förändras när det gäller hur människan ser på sig själv. Det handlar inte om vad filosofer tycker och tänker. Utan om faktiska förändringar inom vetenskapen, som jag skriver i boken: allt från genforskning till kunskapen att kontrollera och "manipulera" reproduktionen. Och jag tror även globaliseringen har återverkningar: ingan kan längre fly undan eller ens tro att man kan det, det är som Negri och Hardt skriver att allt nu är innanför, det finns inte längre något möjligt utanför. Men det är ju bara gissningar. Vi kan omöjligen riktigt veta, för det här är förändringar som löper över långa tidsperioder, längre än ett människoliv.

27 maj, 2007 19:50  
Blogger Dana and Eva Strandberg said...

Hej! Jag vill säga att jag håller på att uppmärksamma detta märkvärdiga öde alltmer och borde sälja din bok än mer! http://www.utsidan.se/blogs/explorermikaelstrandberg/anders-svedlund-en-av-de-storsta.htm och http://www.mikaelstrandberg.com/2010/11/19/the-greatest-ocean-rower-ever/

19 november, 2010 10:01  

Skicka en kommentar

<< Home