tisdag, september 11, 2007

Presidentens general

I går kom general David Petraeus rapport om läget i Irak. Som väntat var det optimistiskt: det går framåt, den uppladdning Bush drev igenom i våras med mer trupper i Irak har gett ökad säkerhet.
Men mördandet fortsätter, de etniska rensningarna rullar på och de sönderslitna kropparna samlas ihop. De senaste siffrorna över döda jag hörde var knappast någon förbättring. Men kanske har Petraeus rätt på en punkt: den sunnimuslimska enheten håller på att brytas upp.
Vem är överraskad över generalens rapport? han har tidigare visat att han är en politisk, inte bara militär, general. sex veckor före presidentvalet 2004 skrev han en artikel om hur läget ljusnade i Irak. Uppenbart mot bättre vetande, men bidrog till stödet för Bush i kampanjens slutskede.
Bakerkommissionen dekapiterade hela Bush strategi i vintras. De föreslog målmedvetet tillbakadragande och intensiv träning av irakisk militär och säkerhetspersonal. USA skulle vara närvarande, men inte i strid. Petreaeus vill också dra tillbaka styrkorna, kanske 30 000 redan nästa sommar, men vill inte lämna över till irakier utan fortsätta en hård militär ocksupation.
Men tiden går. Allt förändras.
Ingen lita längre på Bush och hans lojala. I debatten om rapporten är demokraterna minst sagt skeptiska. För tre år sedan svalde dom han optimism. Inte nu längre. Amerikanska folket? Det är bara att vänta på nästa opinionsmätning. Bush politik är körd. Generalens rapport kommer läggas till handlingarna. Dödandet fortsätta.

5 Comments:

Blogger crazy swede said...

Hej! Du minns mig va? Nu har jag också blivit en bloggare - på blogspot.com! Och gissa under vilket username? Crazy Swede! Haha kul va? Jag hade ingen aning om din bok - eller ens att den där Anders fanns! Bara tog första bästa signatur som föll mig in!

Jag har en del gemensamt med Anders - men med VIKTIGA skillnader. Vilket kommer till uttryck i den bok jag nu skiver på - The Self-made Woman! (ironiskt menat. Försöker utforska hela den där "klara-sig-själv"-mentaliteten!)

Det är klart kriget tar slut. Vad trodde du? Jag menar amerikanerna är ju UTLEDA på detta krig! Bush är SLUT. (Barak ligger bra till. Predikar krigsslut så det står härliga till!)

14 september, 2007 01:15  
Blogger crazy swede said...

Vad dum jag är! Du vet ju inte vem jag är för mitt RIKTIGA namn står ju inte!(jag hade huvet under armen sist.)Nåja nåja. Du kanske läser min blog nån gång? (blogspot.com).

19 september, 2007 01:43  
Blogger Per Wirtén said...

Hej Crazy Swede, sorry att jag inte kommenterat, har gjort ny Arena och nästan dött av hjärtinfarkt och nu ska jag till Transylvanien några dagar. Åker om 15 minuter. Sen ska jag kolla din blogg.

21 september, 2007 08:17  
Blogger crazy swede said...

Hälsa Greve Dracula! (hans slott lär vara till salu. För sådär 500 miljoner!) (kul litet sommartorp...)

21 september, 2007 22:59  
Anonymous Anonym said...

varfor inte:)

19 mars, 2010 11:21  

Skicka en kommentar

<< Home