onsdag, juni 27, 2007

Antiamericana

Hade tänkt åka till Pet Sounds för att köpa ut Marc Almonds nya cd i dag. Men regnet kom emellan.
Istället läste jag Guardian Weekly. Där fanns en hel del om läget i Gaza.
Bland annat ett citat från en hemlig, men läckt, rapport från FN:s specielle envoy för Mellanösterns "fredsprocess", Alvaro de Soto:
"Helt uppenbart drev USA på för att få till en konfrontation mellan Fatah och Hamas. En vecka före [Mecka-avtalet] deklarerade USA:s envoy, två gånger, vid ett möte mellan de olika envoyerna i Washington hur mycket han "gillade det här våldet" och menade då det näst intill inbördeskrigsliknande tillståndet som då rådde i Gaza med dagliga civila offer."
Inte för att man blir förvånad: ockupation av Irak, total support (och kanske ännu mer) för Israels förödande anfall mot Libanon förra sommaren, krigsliknande hot mot Iran och nu kaos i Gaza, kanske snart även på Västbanken.
Men dom leker med elden. Hur kan man tro att det här våldet inte spiller över? Först in i Israel, långt in i det landets hjärta, och naturligtvis också återigen kommer slå tillbaka mot USA. Kanske inte så stort som 11/9, men på nåt sätt.

3 Comments:

Blogger Karin said...

Även om man inte borde bli förvånad, precis som du skriver, så kan jag inte låta bli. Eller är det chock? Resignation? Hoppas inte det blir bitterhet...

27 juni, 2007 19:33  
Blogger Charlotte W said...

Herregud. Jag hade mina misstankar om att det kunde ligga till på det här sättet, men...
Ja vad fan kan man säga. Orden räcker liksom inte till.

28 juni, 2007 16:29  
Anonymous Anonym said...

Helt förvånande är inte uttalandet om att 'gilla våldet', det känns faktiskt som en förklaring. USA stöder Abbas så länge den gör som USA/Israel vill men så väljer en klar majoritet av palestinierna (+80%) en Hamas-regering, det är klart att USA:s nästa drag är att se till att skapa konflikt mellan Fatah och Hamas. Härska och söndra. Här skulle fortsatt god grävjournalistik behövas, jag tror att det finns betydligt fler exempel på att USA infiltrerat eller på annat sätt hjälpt till att skapa 'inbördeskrigsituationen' i Gaza. Jag vet att det låter konspiratoriskt, men jag tror inte att det är så konspiratoriskt som det låter. En helt annan sak, men på samma k-spår - Tony Blairs nya jobb som FN:s Mellanösternsändebud är ju egentligen bara en fortsättning på hans jobb som knähund åt USA:s administration (oavsett regering). På så sätt spelar det ingen roll vad herr Brown planerar att göra med Storbritannien i Mellanöstern, tex. Iran, Blair kan alltid fixa som USA vill och underminera Brown. Jag får än en gång be om ursäkt om jag låter konspiratorisk, inte min mening, skriver från hjärtat/hjärnan. Någon annan som reflekterat över Tony Blairs nya jobb?
Nu har jag motbevisat vad jag skrev i mitt första inlägg - det är skoj att skriva inlägg på Per Wirténs blogg. Vill också passa på och berömma PW för hans reportage om boendesegregeringen i Sverige. Den lilla boken/häftet har inspirerat mig - tack!

03 juli, 2007 21:20  

Skicka en kommentar

<< Home