torsdag, juni 21, 2007

Moderata mysterier

Littorins sliriga examen ligger nära obetalda tv-licenser hos en kulturminister och är ju skyhögt över en kladdig toblerone. Han är en arbetsmarknadsminister för moralisk upprustning och slut på fusk. Och så är hans egen cv ihålig. I Oregon är det straffbart att uppge examen från fejkuniversitet. Jag såg honom i Rapport i kväll han verkade pressad och totalt ur humör. Men han medgav inga fel.
Littorin är man och tillhör moderaternas inre kärna. Han kommer inte avgå. Och borgerliga ledarsidor och reportrar kommer släppa honom.
Skadan är ändå gjord. Ännu ett minus för de gåtfulla moderaterna.
Dom gjorde allt opinionsmässigt rätt före valet. Nu blir allt fel. Opinionssiffrorna bara faller och faller.
Avskaffad förmögenhets- och fastighetsskatt. Och nu förslag på ännu en karensdag.
Samtidigt lägger de nytt förslag till handlingsprogram där de vevar vidare på "Det nya arbetarpartiet". Det låter inte ens ihåligt. Det låter bara konstigt.
Och så har regeringen en Mats Odell, statsråd från dinosaurie-epoken (1990-talet) som inte förstår att politiken och samhällsdebatten förändrats ganska dramatiskt sedan dess – i Sverige, Europa och världen. Nya opinionsundersökningar visar på dåligt stöd för hans privatiseringsplaner. Inte ens borgerliga väljare verkar riktigt entusiastiska. Folk är smarta, men Odell är gammaldags och omodern.
Jag fattar inte. Under valrörelsen hade moderaterna fingertoppskänsla och tog rätt strider. Jag tror jag fattade hur dom tänkte. Och jag tyckte dom var fel men beundransvärt skickliga. Men nu förstår jag inte alls hur dom tänker.
Och Reinfeldt verkar bara rulla på. Helt oberörd. I Dagens Industri Weekend förra veckan sade han så här om motgångarna: "Det visar en uthållighet och en strategisk förmåga."
Är det nån som kan hjälpa mig fatta regeringens strategi. Jag trodde dom skulle göra ALLT för att vinna nästa val och inte upprepa den borgerliga regeringstraditionen att alltid misslyckas. Men nu verkar dom ju göra motsatsen: allt för att förlora människors förtroende.

1 Comments:

Blogger Charlotte W said...

Men det är väl tur?
Glad midsommar!

22 juni, 2007 12:36  

Skicka en kommentar

<< Home