måndag, juni 18, 2007

Deprimerande

Inne i bloggstiltje nu. Håller på med nästa Arena så jag hinner inte mycket mer.
Men nåt måste sägas om Gaza.
Jag vet inte vem jag tycker sämst om:
Hamas som nu avslöjar sig som alla andra andra revolutionära islamister: intoleranta vapendyrkare utan omdöme.
Fatahs mutkolvar: varje gång jag ser Saeb Erekat eller nån av de andra känner jag stum ilska. Det är deras korrupta omsorg om egen makt och egna bankkonton som ruinerat palestinsk politik. Profitörer på förtryck.
Israels kortsiktiga apartheidpolitik: rasistisk och hänsynslös.
Men just nu tar EU priset: Deras bojkott av den folkvalda regeringen var en direkt orsak till situationen och inbördeskriget i Gaza. Och nu när Fatah kastar ut Hamas och båda grupperna dissar demokratin, då kommer EU kutande och släpper loss pengar och stöd. Vilket hyckleri.
Har ingen lärt nåt av det förfärliga inbördeskriget i Algeriet? Europa stödde den sekulära militären när den avskaffade demokratiska valresultat och portade islamistiska FIS. Sedan rullade långa nätter och många år av våldtäkter, bomber och uppskurna halsar.
Ska Gaza nu bli Palestinas motsvarighet till Dödens triangel i Algeriet?

4 Comments:

Anonymous Anonym said...

Härska och söndra - så har stormakterna alltid gjort. Att EU inte vågade stå emot USA och erkänna en demokratiskt framröstad Hamas-regering var början på det 'inbördeskrig' vi ser nu.

Utvecklingen var inte oväntad och precis dit Israel vill ha situationen - palestinier som dödar varandra.

Dubbelmoralen är som alltid lika ofattbar. Herrarna Blair och Bush, för att ta två exempel, är högsta hönsen i demokratier som är byggda på enormt lågt valdeltagande och misstänkt rösträknade.

Hamas-regeringen röstades fram av över 80 procent av det palestinska folket. Tänkvärt!

Avslutningsvis - jag har inte för vana att kommentera bloggar, men ditt blogginlägg gav mig chansen att skriva av mig lite frustration. Inte för att det hjälper situationen i Gaza och i ärlighetens namn är jag lika frustrerad/deprimerad nu, trots blogginlägg.

Vad göra? Hatar att inte göra något.

20 juni, 2007 14:05  
Anonymous Anonym said...

Bra skrivet! Har skrivit om ungefär samma tankar själv. Hur palestinierna bär sig åt mot sina bröder och systrar och hur inkonsekvent omvärlden reagerar på det som sker.

20 juni, 2007 20:07  
Blogger Per Wirtén said...

Ja, det är för jävligt. Men det är ju precis som skcc skriver. Vi såg det komma. Jag har inte varit i Gaza och på Västbanken på fruktansvärt många år. Det blev för deprimerande. Men har tänkt något år nu att det är dags att återvända, söka upp platser och människor jag skrev om då, se vad som hänt. Måste bara försöka fixa fram pengar och tid...det stupar alltid på det.

21 juni, 2007 20:22  
Anonymous Anonym said...

En tid senare...
Tid och pengar. Spännande saker som vi jagar efter i kapitalistiskt samhälle. Djupt skrivet :-) OM jag hade pengar över skulle jag sponsra några hjälp- och sjukvårds-organisationer som finns på plats i Gaza.

Ska vi dra igång en insamling? Är det rätt strategi? Jag är nog för feg att åka dit och jag tror inte heller att jag kan uträtta så mkt. även om jag skulle vilja vara på plats och visa mitt stöd för det palestinierna.

Jag har inte själv några pengar, men jag hjälper gärna till vid en insamling. Tänk att få göra något konkret av ett blogginlägg?!

03 juli, 2007 20:31  

Skicka en kommentar

<< Home