lördag, augusti 25, 2007

Mer om en viss bok

Alla pratar om Maja Lundgrens bok. Bra eller dåligt? Rätt eller fel? Börjar bli lite less på den. Nu har det kommit svar på min artikel från Bonniers. Den ska in på tisdag och jag ska skriva replik.

I DN skriver Ingrid Elam att kunde Strindberg så kan Lundgren. Men var Strindberg ofelbar? Trodde vi hade lämnat det slags hjältedyrkan av stora manliga författare. Andra hänvisar till litterär kvalitet. Jag tycker dom borde läsa Vanja Hermeles artikel i Arena förra året (4/06) om hur kvalitetsbegreppet legitimerar manlig dominans. Kvalitet är inget enkelt och objektivt begrepp.

Men egentligen borde det väl bli dags att vrida perspektiv. Jag tycker Aftonbladet har en del frågor att svara på också. Vad tänker kulturredaktionens chef göra för att förändra den katastrofala arbetsmiljö som Maja Lundgren skildrar? Packa sin väska och gå? Alla väntar på en reaktion.

Nya Arena är roligare. Helt ny form. Skarpare än nånsin, eller hur? Prenumeranterna bör ha fått den. Ute i affärerna på tisdag.

4 Comments:

Blogger Stefan said...

Per!
Jag har läst dina artiklar i Expressen om Maja Lundgrens bok. Bra! Intressant är diskussionen om X; att Bonniers publicerar namn, medan tidningarna hänvisar till pressetiken och skriver X och Y istället. Därför blev jag extra förvånad när jag idag bläddrade vidare i Expressen till sidan 26. Där namnger samma tidning glatt Björn Ranelid, Carl-Johan Vallgren och Ulf Eriksson! Gäller pressetiken bara Expressens kultursidor?

28 augusti, 2007 18:31  
Blogger Per Wirtén said...

Ja, det är en jävla tidning. Vet bara att på kulturen fick jag inte göra det. Och inte i Studio ett (jag frågade) och inte ens i finsk radio!
Måste faktiskt kolla med Per Svensson , kulturchef. Skickar mail med en gång till honom.

29 augusti, 2007 19:31  
Anonymous Anonym said...

Men handlar Myggor och tigrar verkligen bara om att hänga ut varandra? Annika Marusarz har både en intresant komentar och en läsvär recension av boken. Då den handlar om mer än de 50-sidor från hennes tid på AB.
www.annika.maydaymedia.se/
Läs vad hon skriver och öppna upp för en ny mer nyanserad debatt.
Marie

04 september, 2007 13:25  
Anonymous Anonym said...

men är inte poängen med feministisk litterär kritik att just vaska fram ett mer objektivt kvalitetsbegrepp?

jag minns de där ariklarna i arena om kvalitet, och de klargjorde inte särskilt mycket. när feminister ska va smarta och klappa objektivism på huvudet blir det mest sofismer.

10 september, 2007 23:59  

Skicka en kommentar

<< Home