söndag, november 12, 2006

Moddegirig kultur

I dag hade DN-kultur en juste artikel om Författarfonden där såna som jag söker stipendier - och kanske till och med garanterad författarpenning. Artikeln hade inte skrivits om inte Linda Skugge för nån månad sedan öst förakt över försynta författaren Astrid Trotzig. Anledning? Skugge hade fått för sig att Astrid smörjer kråset med skattefinansierade stipendier.

Jag printade Lindas artikel. Den låg länge på skrivbordet. Funderade ett tag att skriva prolog om den i nästa Arena. Den var ett sånt lysande exempel på moddekulturens roffarmentalitet. Astrid säljer dåligt, ändå ska hon ha pengar, skrev Linda spydigt - med avundsjuka sneda blickar. Linda, som redan säljer bra och tjänar plenty, ville ju ha mer. Mycket mer. Helst allt. Det skrev hon inte. Men alla fattade. Den framgångsrika och privilegierade sparkade på den fattiga, för att få också hennes stålar. Så enkelt var det. Sällan uttryckt så rakt.

Nu är det så att författarstipendierna är pengar vi redan tjänat in med vårt arbete. Fonden bygger på att biblioteken betalar in en peng för varje utlånad bok. I systemet finns en omfördelande ambition. De mindre framgångsrika, men hårt arbetande, gynnas. Sånt har alltid retat de hänsynslösa. Synd bara att Linda hamnat i gänget av snipiga kärringar och dräglande gubbar.

Det finns en fin upplysning insmugen i Markus Wilhelmssons DN-artikel. Från Författarfonden har Trotzig fått 90 000 pix. Linda 91 000. (Och jag? Ungefär lika mycket, skulle jag tro).

8 Comments:

Blogger Charlotte W said...

Linda Skugge har som skribent alltid tillhört de hänslynslösa. Jag har aldrig förstått varför hon varit så hyllad o publicerats även i er eminenta tidskrift Arena. För några år sedan hade hon en artikel inne hos er där hon hängde ut en kvinna som skickat ett ganska känslosamt mail till henne - det återgavs i artikeln och kommenterades bl a med att Linda hälsade kvinnan ifråga GOODBAJS. Varför publicerar man sådant?? Jag blev så besviken att jag inte förnyade min prenumeration. Eller nej, det berodde inte bara på Skugge utan också på min pengabrist... Men nu när jag börjar känna mig mogen för ny prenumeration hoppas jag verkligen slippa sånt där.

12 november, 2006 22:25  
Anonymous Anonym said...

Tror inte att roffarmentaliteten är (hela) sanningen bakom den här eller någon annan av Skugges krönikor. Alla som jobbat på Expressen vet vad som förväntas av Skugge, Kazmierska, Johansson – ett par rejäla tasksparkar då och då och First Class översvämmas av positiva tillrop från mellancheferna.

13 november, 2006 10:59  
Blogger Charlotte W said...

Så är det förstås. Men varför uppmuntrades tasksparkarna (eller ska vi säga klittsparkarna för jämställdhetens skull) också i Arena?

13 november, 2006 13:48  
Blogger Per Wirtén said...

Jo, jag minns den där artikeln. Minns också att jag funderade över just de där citaten som Linda använde rätt hänsynslöst. Borde ha krävt att hon gjorde e-postutdragen anonyma. För visst var det utdrag ur e-post hon fått som hon citerade? Samtidigt är det ju helt ok att publicera e-post man fått.
Jag har alltid försvarat Linda. Tillhört hennes fans, trots alla övertramp. Men på senare tid har jag helt slutat läsa krönikorna. Att jag läste den om Astrid Trotzig var en ren slump, på tips från Karolina R.
Lindas artiklar i Arena har varit ruggigt bra. Allesammans. Även den du reagerade snett på.

13 november, 2006 14:30  
Blogger Charlotte W said...

"Helt ok att publicera e-post man fått". Ja, juridiskt, men moraliskt?
Fattar inte alls vad som var ruggigt bra med Skuggeartikeln i fråga. Den handlade inte om någonting överhuvudtaget, utom om henne själv. Vissa kan skriva om sig själva på ett sätt som är intressant för andra, andra kan det inte.

13 november, 2006 14:56  
Anonymous Anonym said...

Vad fint att du försvarar Linda Skugge. Jag försvarade också henne för sisådär två år sedan.

Numera måste man nog vara en terrormamma för att kunna uppskatta hennes alster. Och jag är ju varken terrorist eller mamma.

14 november, 2006 03:32  
Blogger Per Wirtén said...

well, jag påpekade att jag slutat läsa krönikorna. inte mycket att hämta i dom längre.

14 november, 2006 09:07  
Anonymous Anonym said...

Per, kommer ihåg att jag skrev till dig/arena och klagade på just nämnda intetsägande Skuggeartikel i arena, och du svarade att hon var sveriges bästa skribent. Jag sade upp min prenumeration då. Kul att du verkar ha börjat inse vilken förtryckare hon är, eller...?

15 november, 2006 14:05  

Skicka en kommentar

<< Home